طبس-سرپرستی یزد فردا"فلاح : پنجاهمین نماز جمعه شهرعشق آباد به امامت حجة الاسلام اخلاقی فرد و حضور نماز گزاران برگزار شد امام جمعه عشق آباد در خطبه اول ضمن سفارش به تقوا بیان داشت که :

در خصوص سفارش به تقوای الهی ، اگر کسانی می ترسند فرزندان از نظر مالی و غیره ضعیف بمانند و از آینده ی آنها هراسانند، خودشان در زندگی تقوا پیشه کنند پرهیزگار باشنددامن خود را از گناه جمع کنند و سخن درست و با اساس و محکم و استوار برای تکامل خود و جامعه بگویند. و از لغو و دروغ و فساد و فحشاء پرهیز کنند .پرهیزکاری پدران و مادران بی تاثیر در تضمین آینده ی فرزندان نیست . لذا برادران و خواهران را سفارش می کنم تقوای الهی پیشه نموده و از گناه کنند .

خطیب نماز جمعه در دنباله مباحث قرآنی هفته های گذشته بیان نمود که :

به دنبال مباحث هفته های گذشته پیرامون آیه ی 25 سوره ی بقره : و بشر الذین آمنوا و عملواالصالحات .... این مطلب را عرض می کنم که سر اینکه بدی و خوبی عمل، و خوب بودن خود یعنی بدون باورهای پاک و عمل صالح ،انسان به بهشت نمی رود این است که عقیده ی پاک نداشتن و ایمان کافی و لازم برای زندگی نداشتن ، معنی اش این است که نیت و اعتقاد انسان در همین دنیا خلاصه می شود و نیت او برای بعد از مرگ نبوده لذا عملش هر چه انجام دهد ممکن است یک عمر کار خوب انجام دهد مدرسه بسازد ، بیمارستان بسازد، و کمک به فقرا کند، مسجد و حسینیه بسازد و ... چون هدفش دنیا بوده و باورصحیحی نداشته عمل او در همین دنیا می ماند و درست مثل یک سرابی است که او فریب آن سراب را خورده است .

إِنْ هِىَ إِلا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ . جز اين زندگى دنيا چيز ديگرى نيست ، مى ميريم و زندگى مى کنيم و ما هرگز پس از مرگ برانگيخته نخواهيم شد. (سوره ی مومنون آیه ی37) .چون به قیامت معتقد نبوده است هر عملی را که انجام داده از مقوله ی مادیات می شود و در همین دنیا می ماند . ودر واقع سرابی بیش نبوده است .

لذا در قران در سوره ی نور آیه ی 39 به این مطلب اشاره دارد که: وَالَّذِينَ كَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْئَانُ مَآءً حَتَّى إِذَا جَآءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَوَجَدَ اللّهَ عِندَهُ فَوَفَّهُ حِسَابَهُ وَ اللّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ. اعمال كسانى كه كافر شدند همچون سرابى در بيابان است كه تشنه آن را آب مى پندارد، (امّا) همين كه به سراغ آن آمد آن را چيزى نيافت ، امّا خدا را نزد خويش يافت كه حساب او را بى كم و كاست داده و خداوند زود به حساب ها مى رسد.

لذا خواهران و برادران ایمان خود را با عمل صالح همواره در زندگی خانوادگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره به نمایش بگذارید تا در آخرت نتایج آن شامل حالتان شود . و ثمره ی ایمان و عمل صالح از سوی خدای متعال در قیامت به ما ارزانی شود . وَبَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ اءَنَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَرُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَاءُتُواْ بِهِ مُتَشَبِهاً وَلَهُمْ فِيهَا اءَزْوَجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَلِدُونَ . وكسانى را كه ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام داده اند، مژده بده كه برايشان باغهايى است كه نهرها از پاى (درختان ) آن جارى است ، هرگاه ميوه اى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گويند: اين همان است كه قبلاً نيز روزى ما بوده ، در حالى كه همانند آن نعمت ها به ايشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكيزه است و در آنجا جاودانه اند.. (آیه ی 25 سوره ی بقره)

حجة الاسلام اخلاقی فرد در خطبه دوم به مباحث اخلاقی خود چنین ادامه داد

انسان مثل ساير موجودات در عالم طبيعت چه بخواهد و چه نخواهد به سوي كمال مطلق كه خداي متعال است در حركت است و اين حركت همراه با عمل اوست .و مسافري است كه با عمل خود يا با قهر خدا در پايان و يا با مهر خدا مواجه و روبرو مي شود . در اين حركت اگر با توكل به خداوند نوري براي خود از سوي خدا نگيرد در اين عالم سرگردان و پريشان حال و در تيره گي در ضلالت و در خاموشي مي ماند . آدم سرگردان گناه كار و بي تقوي مانند كسي است كه در يك درياي پر از موج و تلاطم ابرهاي سياه غرق شده است كه اگر دست خود را از آن امواج بيرون بياورد . دست خود را نمي بيند . (( سحاب ظلمات بعضها فوق بعض اذا اخرج يده لم يكد يراها و من لم يجعل الله له نورا فماله من نور )) لذا ما در زندگي خود نياز به نور و روشنايي از سوي خداوند متعال داريم . لذا پيامبر در دعاي شريفي كه مرتب خود قرائت مي كرد مي فرمود : (( اللهم لا تكلني الي نفسي طرفه عين ابدا )) كه اگر خداوند مارا با غرائزمان رها كند در مسائل خانواده ، مشكلات زندگي ، حتي جريانات سياسي اقتصادي به مشكلات زيادي برخور خواهيم كرد . در دعاي ديگري فرمود : (( ولا تكلنا الي غيرك و لا تمنعنا من خيرك ))


خطیب نماز جمعه عشق آباد در بخش دیگری از خطبه دوم به موضوع بصیرت و دشمن شناسی پرداخت و بیان نمود که :

جهالت و ضلالت دو راه نفوذ دشمن است . او بر اين دو موج سوار مي شود و از فرصتها به نفع خودش بهره مي گير د . عوامل آمريكا و اسرائيل و مزدوران داخلي آنان در داخل كشورهاي اسلامي به انحراف افكار عمومي از حقايق دست مي يازند . در بسياري از كشورها كه سردمداران كشور وابسته به قدرتهاي بزرگ هستند و منافع خودرا در جهالت و ضلالت مردم خود مي دانند سعي مي كنند ملتشان از جريانات سياسي و حقايق عالم مطلع نشوند و آنها را در غفلت نگه مي دارند تا بتوانند به نفع خود و اربابان خود از فرصتها سود ببرند . مثل سران كشورهاي مصر ، تونس ، يمن و بحرين . ولي خداوند متعال به پيامبرش دستور مي دهد كه به مردم بگو راه روشن من اين است كه همگان را به سوي الله دعوت كنم . اين راه را بدون اطلاع از روي تقليد نمي پيمايم بلكه خود و پيروانم از روي آگاهي و بصيرت مردم جهان را به سوي اين راه مي خوانم . (( قل هذه سبيلي ادعوا الي الله علي بصيره انا و من اتبعني ..)) يوسف 108

راههاي رسيدن به بصيرت

1- مطالعه تاريخ و عبرت تاريخ به ما آگاهي مي دهد كه از سرنوشت گذشتگان عبرت گرفته و آگاهيهاي لازم را كسب كنيم . وقتي تاريخ را مطالعه مي كنيم مي بينيم كشورهاي استعمار گر گاهي با حمله هاي نظامي ، تخريب فرهنگ و سنتهاي حاكم بر ملتها وارد مي شوند .و گاهي با تهاجم خزنده فرهنگي ملت اسلام ر ا از پاي در مي آورند . صدها سايت مخرب ، بازيهاي كامپيوتري ، شبكه هاي ماهواره اي بنيان و اساس هويت ملتهارا مي گيرند .

2- بيداري و هوشياري مردم مي طلبد كه در حوادثي كه ملت اسلام را تهديد مي كند پيش درماني نمايند . لذا بايد از بد دلي ، كينه توزي نسبت به يكديگر در بين ملتهاي اسلامي دوري نمايند .و بايد سعه صدر ، وسعت نظر ودر يك كلام اعتصام بحبل الله متين را پيشه خود ساخت .

امام جمعه عشق آباد روز ارتش جمهوری اسلامی را تبریک گفت و بیان داشت که :

ضمن قدر داني و تشكر از زحمات ارتش جمهوري اسلامي ايران و گرامي داشت خاطره شهداي ارتش بايد عرض بكنم تمام توانايي مالي كشور اعم از نيروي انساني و مالي و تجهيزات نظامي عليه دشمن بايد بر معيار دين و رهنمودهاي فرمانده كل قوا بكار گرفته شود تا دشمن به اقتدار نظام پي برده و قصد هيچ گونه اقدامي عليه كشورمان ننمايد .به لطف خداوند ارتش و سپاه از قدرت ويژه نظامي برخوردار است و روز به روز بر قدرت خود مي افزايد . خدارا از اين جهت شكر مي كنيم و روز ارتش را به همه پرسنل جمهوري اسلامي ايران تبريك عرض مي نمايم .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا